Hallinto ja kansalaiset

Tälle sivulle kerään havaintoja ja kommentteja hallinnon ja kansalaisten tai kuntalaisten suhteista. Kansalaiset ja kuntalaiset voivat toimia kahdessa pääroolissa suhteessa hallintoon: asiakkaina tai veronmaksajina. Lisäksi he voivat toimia osallistujina, vaikuttajina, päättäjinä tai viranhaltijoina tai työntekijöinä. Suhteet voivat muodostua joskus aika monimutkaisiksi.


12.6.2017
Helsinki – hienoja tapahtumia ja välinpitämätöntä byrokratiaa


Helsinki-päivänä kaupunki esittäytyy hienojen ja hauskojen kansalaisille
suunnattujen tapahtumien järjestäjänä. Tämä on ollut monien vuosien pitkä linja. Helsinki haluaa olla vetovoimainen, kansainvälinen, moderni kaupunki.

Arjessa kaupungin viihtyisyys ja toimivuus kuitenkin
punnitaan. En nyt puhu terveyspalveluista, asuntojen hinnoista tai muista
suurista ja hintavista asioista, vaan pienistä asioista, siitä, miten
kaupunkilaisia kohdellaan, ja miten tehokkaasti toimitaan.

Esimerkkini on omakohtainen. Kahden hengen taloutemme oli
maaliskuussa kolmisen viikkoa Espanjassa. Auto jäi kotikadun varteen
asukaspysäköintipaikalle. Tullessamme mies rupesi aprikoimaan, ettei vain autoa
ole siirretty sinä aikana jonnekin katusiivouksen vuoksi. Ja niin oli käynyt.
Auto ei ollut siinä, mihin sen jätimme.

Kotiin tulleessa postissa oli ilmoitus siirrosta, ja lasku
siirtokustannuksista, 118 €. Autoa ei kuitenkaan löytynyt siirtopäätöksessä
ilmoitetusta osoitteesta, vaan toisesta paikasta lähikadun varrelta,
asukaspysäköintipaikalta. Ja yllätys yllätys, auton ikkunassa oli sakkolappu,
80 €, maksamattomasta pysäköinnistä osoitteessa, joka ei ollut siirtopäätöksessä
mainittu eikä se osoite, josta auton löysimme. Kuulimme naapurilta, että hän
oli nähnyt kun autoa hinattiin maksulliselle pysäköintialueelle, ja oli
sanonut, ettei kannata siihen laittaa, koska auton omistajat ovat matkoilla,
eivätkä nyt ole autoa siirtämässä. Hän oli saanut vastaukseksi, että ”voivathan
he sitten valittaa siirrosta”. Jossakin vaiheessa sitten oli ilmeisesti tultu
toisiin ajatuksiin, ja autoni oli siirretty toisen kerran uuteen paikkaan.

Helsingin kaupunki on järjestänyt katujen kevätsiivoukset ja
muut tarvittavat kadunvarsien tyhjennykset siten, että kadun päähän tulee
muutama päivä ennen tyhjäämisvelvoitetta lappu, jossa kerrotaan aika, jona
kadun vierustan pitää olla tyhjänä. Kun kyltti asennetaan, merkitään ylös ne
autot, jotka silloin ovat pysäköityinä ao. kadun varteen. Tarkoitus on, ja tämä
lukee myös kaupungin verkkosivuilla, ettei sellaisilta autoilta veloiteta
siirtomaksua, jotka ovat olleet kadun varressa jo kylttiä asetettaessa. Tämä on
luonnollista ja oikein, koska pysäköijä ei voi tietää siirtokehotuksesta, jos
hän ei ole sitä nähnyt pysäköintiä tehdessään, ja jos hän ei tällä välillä käytä
autoa. Prosessi vaikuttaa ihan hyvin suunnitellulta.

Matkalle lähtiessämme ei siirtokehotuskylttiä kadullamme
vielä ollut. Vastoin kaupungin omaa ohjetta tässä meidän tapauksessamme
siirtomaksupäätös oli kuitenkin tehty, ja lisäksi olin saanut parkkisakon siitä
pysäköinnistä, jonka kaupungin työntekijä oli tietämättämme tehnyt. Ei muuta
kuin valittamaan. Tein siis kaksi valitusta, yhden siirtomaksusta ja yhden
parkkisakosta. Aikaa meni puoli päivää, kun piti hakea matkapäivämääriä ja
opetella käyttämään kaupungin sähköistä asiointipalvelua parkkisakkovalitusta
tehdessä.

Aikanaan tulivat myös päätökset. Ensin tuli päätös
siirtomaksusta. Oikaisuvaatimus hyväksyttiin. Siirtokustannusten korvauspäätös
kumottiin. Perustelut: Ajoneuvojen siirtokehotuksesta kertovan
informaatiotaulun pystytyspöytäkirjan mukaan kyseessä oleva ajoneuvo on
sijainnut siirtopaikalla jo ennen informaatiotaulun pystyttämistä. Näin ollen
ajoneuvon omistajaa tai haltijaa ei voida pitää velvollisena korvaamaan siirrosta
aiheutuneita kustannuksia.

Sitten tuli sähköpostissa Helsingin kaupungilta ilmoitus,
että asiointikansioni on päivittynyt. Samalla pyydettiin huomioimaan, että asian
käsittely saattaa vaatia minulta toimenpiteitä. Kirjauduin siis
asiointikansiooni, ja sain tietää, että valitukseni parkkisakosta on otettu
käsiteltäväksi. Ei muuta.

Muutaman päivän kuluttua tuli jälleen sähköpostissa
ilmoitus, että asiointikansioni on päivittynyt. Kirjauduin palveluun, ja
kansiossa luki asiani käsittelyn tila 31.5.2017: Ratkaistu. Ei mitään muuta.
Kansiosta ei löytynyt ratkaisua. Siellä oli vain yksilöity valitukseni
perusteluineen, jonka olin tehnyt suoraan asiointipalvelun sivulle sähköisesti.
Etsin sivulta eri paikoista, mutta kun en ratkaisua löytänyt, soitin
asiakaspalvelunumeroon. Sain sieltä kuulla, että ratkaisu tulisi minulle
postitse lähipäivinä.

Päätös tuli sitten noin viikon kuluttua. Oikaisuvaatimus
hyväksyttiin. Pysäköintivirhemaksupäätös kumottiin. Pysäköintivirhemaksu
poistettiin. Perustelut: Pysäköintivirhe on jäänyt ajoneuvon omistajan osalta
näyttämättä.

Kaikki tämä toiminta tapahtui aivan tyhjän vuoksi.

Minä etsin autoani ensin ilmoitetusta paikasta, sitten löydän
sen muualta, teen kaksi valitusta, yhden sähköpostitse, yhden suoraan
sähköisenä asiointina, käyn kaksi kertaa turhaan asiointipalvelussa, soitan
turhan puhelun asiakaspalveluun, ja lopputulemana olen samassa tilanteessa kuin
jos näitä turhia päätöksiä ei olisi tehty. Hyvä edes niin, olisipa ollut
todella kummallista, jos olisin joutunut ao. maksut maksamaan.

Kaupungin työntekijät ja viranhaltijat ovat tehneet ainakin yhden
turhan ajoneuvosiirron ja ohjeiden vastaisen siirtomaksupäätöksen sekä käsitelleet
siitä johtuvan valituksen. Toiset viranhaltijat ovat tehneet
pysäköintivirhemaksupäätöksen kaupungin työntekijän parkkeerattua autoni
maksulliselle paikalle, käsitelleet valituksen, ja lähettäneet päätöksen
paperipostina kotiini, vaikka sen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt voida
kirjata asiointipalveluun sähköisesti.

Sähköisissä asiointipalveluissa usein vedotaan tietosuojaan,
jonka vuoksi jotakin tietoja ei voida sähköiseen asiointiprosessiin liittää, ja
ne toimitetaan perinteisesti postin kautta. Siitä ei tässä voi olla kyse, koska
minun yksilöity valitukseni perusteluineen suorastaan edellytettiin tehtäväksi
sähköisesti asiointipalveluun. Palautteeksi asiointisivulle kirjasin
vaatimattomasti, että edes ilmoittaisivat sivuilla sen, että ratkaisu tulee
postitse, ettei päätöstä turhaan tarvitse sivuilta etsiä.

Turhaa työtä tekivät siis tunteja kaikkia prosessiin osalliset,
johtuen huolimattomuudesta, välinpitämättömyydestä ja sähköisen
asiointiprosessin viimeistelemättömyydestä.

Haloo Helsinki ja sen uusi johto, en nyt ehtinyt kaupungin juhliin, mutta
voisitteko kiinnittää enemmän huomiota suunniteltujen palveluprosessien
noudattamiseen, asiakkaan huomioon ottamiseen ja sähköisen asioinnin
todelliseen hyödyntämiseen asiakkaan ja kaupungin henkilöstön ajankäytön kannalta.

Jos homma toimii, kaupunki antaa itsestään oikeasti edistyksellisen ja modernin
kuvan.


13.1.2017
Kumman asunnon ostaisit ja mitä ajattelet tästä?


Kumman asunnon ostaisit, vaihtoehdon a) vai vaihtoehdon b)?

a) 5 h + tupak. + ph + s, 230 m2, tontti 5500 m2 Kuortaneen länsirannalla.

Hyväkuntoinen kaksifooninkinen, rakennusvuosi 1900, maalämpö

Velaton hinta 198 000

Myynnissä oikotie.fi 13.1.2017

b) 2 h + kt 33 m2 + viherhuone 3 m2 Helsingin Kalasatamassa

v 2019 valmistuvassa tornitalossa 6. krs (ensimmäinen asuinkerros) Redi-ostoskeskuksen päällä

Myyntihinta 125 531, velaton hinta 230 781, osuus tontin lunastushinnasta 40 599, kokonaishinta lunastetulla tontilla 271 380.

Myynnissä oikotie.fi 13.1.2017


Näitä katsoessasi mitä ajattelet asuntojen hinnoista, yliarvostuksesta, aliarvostuksesta, asuntopolitiikasta, aluekehityksestä, markkinavoimista, työpaikoista, kansalaisten yhdenvertaisuudesta...?

Ajatteluttaa kyllä. En haluaisi uskoa, että Suomessa on näin suuria alueellisia eroja asioissa, jotka koskevat tärkeimpiä ihmisten elämisen edellytyksiä ja kumuloituvat yhä syventäen eroja.



Mielipide 16.5.2016 Helsingin Sanomat:

Henkilökortin hankkiminen on työlästä


Hain samaan aikaan passia ja henkilökorttia. Passin sain verkkopalvelun kautta suoraan lähimpään R-kioskiin. Henkilökortin hankkiminen ei onnistunut yhtä kivuttomasti. Tein hakemuksen verkossa, mutta minun oli käytävä poliisilaitoksella tunnistautumassa. Tämäkään ei vielä riitä, vaan minun täytyy mennä poliisilaitokselle uudestaan hakemaan henkilötodistukseni.

Missä mättää, kun passin saa R-kioskiin mutta henkilökortin saamiseksi joutuu käymään kaksi kertaa poliisilaitoksella? Molemmat ovat henkilön tunnistamiseksi tarkoitettuja asiakirjoja ja haetaan samalta viranomaiselta. Mitä järkeä tässä on?

Pauli Konttinen

Vantaa



Ilta-Sanomat 3.5.2016:
Tämä on Suomi: Kyläläiset kunnostivat itse soratien, ELY-keskus jyrähti




ELY-keskuksen aluevastaavan Veijo Rajamäen mukaan tiestöä saavat kunnostaa vain sellaiset urakoitsijat, joilla on sopimus ja pätevyys työhön. Alavuden Kätkänjoen kyläläiset tarttuivat itse huhtikuussa toimeen, kun kylän soratiehen oli ilmestynyt tarpeeksi monta kuoppaa. He lähtivät itse täyttämään kuoppia. Tomerat kunnostajat todennäköisesti tarkoittivat hyvää, mutta lopputuloksena he saivat Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselta asiasta moitteita. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilkka.

– Suurin kysymys on liikenneturvallisuudesta. Maantielaki edellyttää, kuinka tiellä pitää toimia ja minkälaisella varustuksella. Tien päällä voivat työskennellä ainoastaan sellaiset toimijat, joilla on oikeat kamppeet päällä, jotka ovat käyneet tieturvakurssin ja joiden koneista löytyvät tarvittavat vilkut sun muut, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen aluevastaava Veijo Rajamäki kertoo IS:lle.

Hän jatkaa, että ajoradalla työskentely vaatii myös riittävän näkyvyyden, jotta muu liikenne pystyy huomioimaan tietyöt. Kohteessa on järjestettävä liikenteenohjaus ja tietyömerkkien pitää olla paikoillaan.

– Nopeusrajoitus pitää pudottaa vähintään 50 kilometriin tunnissa. Sopimus on tehty meidän pääurakoitsijan kanssa, ja työ kuuluu vain heille. Urakoitsija osaa toimia automaattisesti niin, että vaatimukset täyttyvät. Eiväthän maallikot, jotka sinne menevät, pysty tällaisia asioita huomioimaan. Siksi työ on kielletty muilta toimijoilta kuin heiltä, joilla siihen on sopimus.

”Rikosilmoitus olisi ollut mahdollinen” Rajamäki kertoo keskustelleensa pääurakoitsijan kanssa. Heiltä tuli Rajamäen mukaan palaute, että kunnostajat olivat käyttäneet tietyössä liian karkeaa soramurskaa. Ilkan mukaan sora oli kyläläisten omaa soraa.

– Urakoitsija joutui viemään hienompaa tavaraa karkean soran päälle, jotta ajoneuvoista ei menisi renkaat.

Rajamäen mukaan kunnostustöistä olisi voitu tehdä jopa rikosilmoitus, mutta siihen ei tällä kertaa lähdetty.

– Katsoimme, että kyseessä oli niin pieni asia, ettemme lähteneet viemään asiaa eteenpäin. Huomautus oli myös tiedoksi muille. Halusimme toppuutella, ettei kukaan lähtisi tällaisiin toimiin. Toivomme, ettei asia toistu, ja asiasta voidaan keskustella. Annetaan urakoitsijoiden tehdä heidän työnsä.

Tienkäyttäjän linja on oikea väylä Vaikka omatoimisissa kunnostuksissa ei sattuisikaan mitään ikävää, niihin on Rajamäen mukaan suhtauduttava aina niin, että jotain voi sattua. Hän lisää, että ELY-keskuksen aluevastaava on myös turvallisuuskoordinaattorin asemassa.

– Joudumme tavallaan vastaamaan tien päällä tapahtuneista asioista. Jos tiedämme, että tällaista toimintaa on ollut, emmekä puutu siihen, ja jotain sattuu, me olemme siitä henkilökohtaisesti vastuussa. Senkin takia tähän oli pakko puuttua.

Rajamäki sanoo, että asukkaat voivat puuttua tiestön huonoon kuntoon soittamalla Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100. Numeroon voi soittaa ympäri vuorokauden. Kuoppien lisäksi ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi kaatuneesta puusta.

– Tieto välittyy urakoitsijalle, joka käy tarkastamassa asian todenperäisyyden, ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin. Vesisateiden jälkeen kuoppia tulee paljon, eikä urakoitsija ehdi kaikkialle yhtaikaisesti. Pyrimme saamaan tiestöt sellaiseen kuntoon, että se tyydyttää asiakkaita.

Soratietä kunnostaneet kyläläiset eivät halunneet kommentoida Ilta-Sanomille asiaa.

__________________________

Ks. blogini asiasta.